Mijn eerste week in Brno

Ik ben nu bijna een week in Tsjechië en ik ben volop aan het genieten. Ik verblijf in een studentenhuis in de stad Brno, in het zuidoosten van Tsjechië. Het is de op één na grootste stad van het land en het is een echte studentenstad. De universiteit doet veel voor internationale studenten en organiseert verschillende summer schools. Via de universiteit waar je studeert kun je vaak informatie krijgen over buitenlandse summer schools die georganiseerd worden. Zo ben ik hier terecht gekomen. De summer school die ik doe heet Taste Brno, Taste Europe and develop your English and communication skills. De colleges vinden plaats in de ochtend en gaan over allerlei aspecten van Tsjechië: geschiedenis, kunst, de taal en voedsel, waarbij we soms een traditionele Tsjechische snack te eten krijgen. 's Middags of 's avonds wordt er vaak een leuke activiteit georganiseerd, zoals een tour door de stad, een wijnproeverij of een bezoek aan een oude villa.

Ook heb ik gegeten op een wel heel vreemde plek voor een restaurant, een oude militaire bunker, gebouwd tijdens de tweede wereldoorlog. Het stond vol met oude telefoons, radio's en andere apparatuur voor communicatie en overal hing militaire uitrusting. Mijn studiegenoten begonnen zich gelijk te verkleden als militairen, compleet met helm en leren jas. En dat mocht ook gewoon. Je mocht alles aanraken.

 

Ik heb hier al veel leuke mensen ontmoet van over de hele wereld. Iedereen die hier komt houdt van reizen en is heel open-minded. We praten veel over onze verschillende culturen, wat bijvoorbeeld de verschillen tussen onze culturen zijn en wat voor eten traditioneel is in onze landen. Ook de docenten zijn heel open-minded en behulpzaam. Je mag zijn wie je wil zijn, zonder bevooroordeeld te worden.

 

Het nadeel van een studentenhuis is wel dat de keuken niet zo geweldig is. Er zijn niet veel pannen en wat er staat is vaak niet helemaal schoon. Een eigen pan meenemen is dus wel handig als je op een dergelijke plek verblijft. Gelukkig is uit eten gaan hier erg goedkoop. Op de tweede dag dat ik hier was, heb ik via mijn navigatie=-apps Lazarillo en Google maps een cafétje gevonden vlak bij het studentenhuis, dat mijn studiegenoten nog niet hadden gezien. Ik kon ze dus de weg wijzen naar deze leuke plek om te lunchen en koffie te drinken. Ik zit er regelmatig tijdens de vrije uren om bijvoorbeeld deze blog te schrijven en om de Tsjechische keuken te ontdekken. Zo geniet ik op dit moment van een glas Kofola, een frisdrank van de tap, maar zonder alcohol. Het smaakt een beetje naar sinaasappel en citroen en is hier in Tsjechië erg populair.

Ik kijk uit naar de rest van de summer school, waarover ik later zal schrijven.    

Reacties

Populaire posts van deze blog

Tips voor de zomer

Mijn laatste dag in Brno

Brno update