Mijn reis met de FlixBus

Gisteren en vandaag ben ik met de FlixBus naar Brno, Tsjechië gereisd voor een summer school, daarover later meer. Hoe mijn reis was? Vooral lang.

Ik had gekozen voor de FlixBus omdat het veel goedkoper is dan vliegen, en natuurlijk ook beter voor het milieu. De bussen stoppen gewoonlijk ergens bij

een centraal station in de buurt. Die van mij stopte gelukkig dichtbij Utrecht Centraal. Helaas spraken de chauffeurs geen Nederlands of Engels, dus het

communiceren ging wel wat moeizaam En je krijgt verder ook niet echt hulp.

De reis naar Praag duurde zo’n 14 uur met om de paar uur een korte stop. De stoelen waren niet heel fijn, dus een kussentje was wel fijn geweest 🙂

Gelukkig was er wel een toilet aan boord, al werd het, te oordelen naar de ongezouten mening van enkele medereizigers, niet aangeraden om dat te gebruiken.  Qua luxe is het dus wel heel anders dan het vliegtuig, maar het scheelt wel in prijs en qua gedoe met inchecken. Je kunt namelijk zo instappen zonder dat je bagage bijvoorbeeld moet worden bekeken.

Hier nog enkele tips voor als je met de FlixBus reist:

- Zorg dat je je ticket bij de hand hebt. Zelf vind ik het fijn om deze uitgeprint bij me te hebben, want de chauffeurs moeten je ticket wel checken en dan hoef je niet je telefoon af te geven.

- Zorg voor genoeg eten en drinken en een goed opgeladen powerbank, voor als je telefoon uitvalt. Vaak staat er bij je boeking dat je eten en drinken in de bus kan kopen en dat er stopcontacten in de bus zitten, maar in mijn bus was dat niet zo.

- Zorg dat je koffer herkenbaar is. Je kunt deze in het bagageruim leggen, maar dan moet je deze later wel weer terug kunnen vinden. Bij je boeking krijg je een bagagelabel dat je kunt uitprinten en aan je koffer kunt hangen. Zelf heb ik dat wel gedaan, zodat men eventueel de naam op het label kan bekijken als je hulp nodig hebt bij het vinden van je koffer.

Vanochtend kwam ik dus aan in Praag, waar ik moest overstappen op de volgende FlixBus naar Brno. Tijdens zo’n overstap

is het wel belangrijk om in de gaten te houden of je volgende bus op dezelfde halte vertrekt. Soms heeft zo’n busstation meerdere haltes waarde FlixBussen kunnen vertrekken.

In Brno werd ik opgehaald door David, die voor een organisatie Van de universiteit werkt die ook veel voor studenten met een beperking doet 

Dat was dus wel heel goed geregeld. Hij vertelde ook dat hij eerder een soort persoonlijke assistent was van een student met een visuele beperking uit

het buitenland die in Brno studeerde. Dat krijg je hier blijkbaar.  Hij heeft me precies laten zien waar alles is in het gebouw waar ik verblijf, en daarna

heeft hij me naar de universiteit gebracht voor een introductie. Sowieso zijn de mensen erg gastvrij en willen ze van alles voor je regelen.

De avond eindigde met een lekker welkomstdiner in een restaurant, ook geregeld door de universiteit van Brno. Hier heb ik mijn medestudenten ontmoet en het beloofd een leuke tijd te worden hier in Brno.    

Reacties

Populaire posts van deze blog

Tips voor de zomer

Mijn laatste dag in Brno

Brno update