Tips voor de zomer

Deze keer geen reisverhaal, maar enkele tips voor diegene die deze zomer van een    welverdiende vakantie gaan genieten. Deze tips zijn vooral handig als je weinig of niets ziet.

 

Hoe kom je op je reisbestemming?

 

Alleen reizen is goed te doen als je weinig ziet. Zowel wanneer je met de trein binnen of buiten Nederland reist, als wanneer je met het vliegtuig reist, kun je assistentie krijgen tijdens het reizen. Dit kun je aanvragen bij de NS of de luchtvaartmaatschappij waar je mee reist. De assistent begeleidt je naar je trein of vliegtuig en zorgt dat er iemand klaar staat als je op je bestemming of bij je overstap bent aangekomen. Deze persoon kan je vervolgens begeleiden naar een volgend vervoermiddel of naar de plek waar je wordt opgehaald.

 

Je spullen terugvinden

 

Zorg dat je spullen als koffers en tassen goed herkenbaar voor jezelf maakt, door er bijvoorbeeld een sleutelhanger aan te hangen. Dit zou ik echter niet aanraden als je koffer in het ruimbagage van een vliegtuig gaat. Dan is iets als lintjes in een bepaalde kleur eraan hangen een betere optie. Als je dan hulp nodig hebt bij het zoeken naar je koffer, kun je duidelijk beschrijven hoe deze eruitziet.

Verder kun je gebruik maken van airtags. Dit zijn kleine apparaatjes van bijvoorbeeld Apple die je aan je tas of sleutelbos kunt hangen. Door deze te zoeken via een app op je telefoon, zendt de airtag een geluid uit, waardoor je je spullen terug kunt vinden als deze in de buurt zijn.


Ook wanneer je lekker bent gaan zwemmen kan het een uitdaging zijn om je spullen terug te vinden, vooral als je allemaal niet goed ziet. Hiervoor zijn een aantal oplossingen:

- Leg je spullen neer op een goed herkenbare plek, of op een plek die andere mensen ook makkelijk kunnen vinden. Mocht je dan iemand anders op het strand om hulp willen vragen, dan kun je uitleggen waar je ongeveer moet zijn. Hiervoor is het ook belangrijk dat je ongeveer weet hoe je spullen eruitzien.

- Als je een waterdichte Apple Watch hebt, en je vind het geen probleem om je telefoon mee naar het strand of zwembad te nemen, kun je via je Apple Watch een signaal naar je telefoon sturen om deze terug te vinden. Dit kun je ook met Airtags doen. Je zegt dan tegen Siri 'zoek mijn iPhone' of 'zoek <naam van je airtag>" en je apparaat zendt een signaal uit. Ook hiervoor moet je al wel in de buurt zijn van je spullen, anders hoor je het signaal niet en heeft je Apple Watch mogelijk onvoldoende bereik. Maar het is ideaal als je spullen bijvoorbeeld langs het zwembad liggen en je niet meer precies weet waar je nou het zwembad in bent gesprongen.

- Als je een taststok gebruikt, kun je die ook als herkenningspunt gebruiken. Zelf heb ik, bijvoorbeeld bij een zwembad van een hotel, deze wel eens op de rand van het zwembad gelegd. Als ik dan een paar rondjes had gezwommen en ik wilde na afloop mijn slippers weer aantrekken, zocht ik naar mijn stok op de rand, zodat ik wist waar mijn overige spullen lagen. Als je op het strand bent, kun je je stok ook in het zand laten staan. Als je na het zwemmen dan je plekje weer zoekt, hoef je mensen alleen maar te vragen of ze ergens een blindenstok zien staan. Niet al te moeilijk over het hoofd te zien. Zorgt wel voor wat meer vreemde blikken.

 

Zonnebrand

 

Tijdens zo'n dagje strand of zwembad wil je natuurlijk ook een beetje opwarmen in de zon, zonder te verbranden. Bij het kopen van zonnebrand zijn er een aantal dingen waar ik altijd op let. Ten eerste vind ik het belangrijk dat de zonnebrand waterproof en kleurloos is, al is dat meestal wel het geval. Toch kijk ik er zelf altijd naar, aangezien je natuurlijk geen vlekken op je huid wil als je ergens niet goed gesmeerd hebt. Dit voorkom je ook door niet de hoogste factor te gebruiken. Factor 30 is vaak genoeg, tenzij je een heel gevoelige huid hebt. Bij sommige zonnebrand met een hogere factor kun je een vlekkerige huid krijgen als je een paar plekjes bent vergeten te smeren.

Wat ik daarnaast nog belangrijk vind, al is dat natuurlijk voor iedereen een eigen keuze, is om natuurlijke zonnebrand te gebruiken zonder microplastics erin. Er drijft immers al genoeg plastic in de zee.

 

Hopelijk kunnen jullie iets met deze tips en kunnen jullie van een mooie zomer genieten. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Tips voor de zomer

Mijn laatste dag in Brno

Brno update