Back 2 Brno

Na maanden lang voorbereiden is het dan eindelijk zover. Ik ben terug in Brno, Tsjechië. Afgelopen zomer was ik hier twee weken. Ik vond het leuk in Brno. Ik ken hier een paar mensen en de voorzieningen zijn goed. En aangezien ik voor mijn master een stage van ongeveer 3 maanden moest lopen, leek Brno een logische plek om op zoek te gaan naar een stage.

Ik vond een oproep van een redactie van een Engelstalige nieuwswebsite, met lokaal nieuws uit Brno. Men verwelkomde stagiaires uit het buitenland om een buitenlandse stage-ervaring op te doen en communicatieskills te verbeteren. Dit sloot mooi aan op waar ik naar op zoek was, en al na een paar e-mails en een videogesprek kreeg ik te horen dat ik mocht komen.

Toen was er nog de zoektocht naar een appartement. Ik vond een bedrijf dat appartementen voor expats en internationale studenten regelt, en gelukkig hadden ze een appartement dichtbij mijn stageadres. Dat was wel een vereiste voor mij. Ik heb wel gemerkt dat er soms allerlei onverwachte kosten bij komen als je zoiets huurt, en ook dat je snel moet zijn als je interesse hebt in een bepaald appartement, want als je niet snel genoeg bent is het alweer aan iemand anders verhuurd. Dit gebeurde bij mij de eerste keer ook, maar ik heb er een beter appartement voor in de plaats gekregen, met balkon! Voorwaarde was wel dat ik het voor 4 maanden moest huren, dus ik kan nog mooi een deel van de zomer hier mee pakken na mijn stage.

Na afgelopen week afscheid te hebben genomen van een aantal mensen, bijvoorbeeld door nog een keer lekker met elkaar te eten of biertjes te drinken, begon gisteravond de reis dan echt. Net als vorig jaar ben ik er met de flixbus heen gegaan. Niet per se heel comfortabel, zeker niet als je een enorme hoeveelheid bagage met je mee sleept, maar wel een stuk goedkoper dan vliegen en een stuk minder stress met inchecken en door de beveiliging heen. In de Flixbus kun je namelijk zo instappen. Je hoeft alleen je ticket te laten zien. Na een overstap in Praag kwam ik vanmiddag rond 14:00 uur aan in Brno. Ik had iemand geregeld die me op kwam halen en zij heeft me ook heel goed geholpen. Het was even zoeken naar het juiste gebouw, maar eenmaal daar aangekomen heeft men me precies laten zien hoe het gebouw eruitziet en waar alles staat in mijn appartement. Nou ja, het is meer een studio, maar het balkon maakt veel goed, en een eigen keukentje en badkamer zijn ook wel heel fijn.

Morgen ga ik met iemand de route lopen naar mijn stageadres. Ik schreef al eerder dat de voorzieningen erg goed zijn in Brno. Zo is er een organisatie die heel veel regelt voor mensen met een beperking. Je kunt gewoon hulp krijgen als je hier komt studeren of stage lopen, zonder allerlei formulieren in te hoeven vullen en op wachtlijsten te moeten staan, zoals in Nederland. Ik merk nu al dat de bureaucratie hier in Tsjechië een stuk minder is.

Het is natuurlijk nog maar mijn eerste dag, maar ik heb het idee dat Brno een goede keuze is wanneer je als student met een beperking ervaring in het buitenland wil opdoen. In elke stad zijn er ook facebookgroepen, zoals in dit geval 'foreigners in Brno'. Daar kun je andere internationals ontmoeten en een oproepje doen om te vragen of er mensen zijn die je af en toe met dingen kunnen helpen, alleen moet je dan natuurlijk wel oppassen met wie je contact legt, geen vreemde mannen en zo. Ook is er de app MeetUp, waarin je in veel steden evenementen kunt vinden, ook vaak voor internationals. Ik heb hier in Brno nog niet gekeken, maar in Utrecht wordt daar veel voor georganiseerd, bijvoorbeeld een language cafe. Ik ga dus zeker kijken of hier ook zoiets bestaat.

De komende dagen zal ik vooral pasta met olijven en pesto eten, van die dingen die je ongekoeld mee kunt nemen. Gelukkig is er een supermarkt in de buurt. Dat zijn natuurlijk wel belangrijke dingen om op te letten, dat je dichtbij bijvoorbeeld een supermarkt, bushalte en je werkplek komt te wonen.

Woensdag heb ik mijn eerste stagedag. Binnenkort lezen jullie dus meer. 

Reacties

  1. Wat leuk om te lezen Evelyn. Ik wens je heel veel succes en nog veel meer plezier toe in Brno .
    Ik blijf je volgen , liefs Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw Evelyn, dat klinkt super meid! Ik ben heel erg benieuwd naar hoe je eerste stagedag is en naar de rest van je verhalen. Ik heb bewondering voor hoe je de dingen doet en zie uit naar het vervolg.

      Groetjes Lioness

      Verwijderen
  2. Leuk om te lezen Ev! Veel succes en plezier daar, X Chantal

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi verhaal hoe je het verwoord heb hoe je eerste belevenissen in je stage staan!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Tips voor de zomer

Mijn laatste dag in Brno

Brno update