Mijn weg vinden in Brno

Vanmorgen heb ik met iemand de route naar mijn stageplek gelopen. Dit is iemand van de organisatie die veel voor studenten met een beperking doet. De route is redelijk te doen, al zal het de eerste keren wel even zoeken zijn.

In Tsjechië krijg je, wanneer je een visuele beperking hebt, ook een apparaatje waarmee je verschillende dingen kunt doen. Met één knop zet je het geluid voor de stoplichten aan, met een andere kun je gebouwen die een soort beacon hebben geluid laten maken, zodat je er makkelijk naartoe kunt lopen, en met weer een andere knop laat je de tram of bus die voor je stopt omroepen welke lijn het is, via een soort speaker die op het voertuig zit. Erg handig. Ik heb zelf ook zo'n apparaatje te leen gekregen. De instructrice was erg relaxed en had soms ook gewoon zoiets van: "er komen nu geen auto's aan, dus laten we maar doorlopen." Heerlijk zo iemand die niet betutteld, maar ook gewoon woorden als 'fuck' en 'shit' gebruikt.

Ik had ook al eerder de tip gekregen om via Erasmus+ een special needs grand aan te vragen daarmee worden dit soort trainingen bekostigd en kun je ook assistentie krijgen bij andere dingen, bijvoorbeeld boodschappen doen. Hier was ik wel mee bezig, maar door alle regeltjes en formulieren van mijn universiteit is dit nog niet gelukt. Ik zou anderen wel aanraden om dit eerder te regelen en ik ben erg blij dat men hier in Brno niet zo moeilijk doet dat alles nog niet officieel is ingediend. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Tips voor de zomer

Mijn laatste dag in Brno

Brno update