Is vliegen echt zo eng?
De zomer is bijna voorbij en daarom komt deze post
waarschijnlijk te laat. Of misschien vlieg je sowieso al minder vanwege het
milieu. Mocht je toch een vlucht gepland hebben, dan stelt deze post je
misschien wel gerust, omdat veel mensen vliegen stiekem toch altijd een beetje
eng vinden.
De piloot
Ik zat een keer naast een piloot in het vliegtuig. Ja, echt
waar. Alleen niet in de cabine, de piloot ging terug naar huis na zelf te
hebben gevlogen en zat tussen de passagiers. Hij was al 40 jaar piloot en had
in al die tijd nog nooit in een noodsituatie gezeten aan boord. Nou ja, anders
had hij daar misschien ook niet gezeten. Maar goed, ook de piloot wil veilig
thuiskomen na een vlucht en zal er alles aan doen om dat voor elkaar te
krijgen. Piloten besteden vele uren aan training in het omgaan met problemen.
Bovendien zorgen stewardessen niet alleen voor drankjes en snacks. Ze zijn ook
zeer goed getraind om je veiligheid in de lucht en op de grond te garanderen,
met name in het begeleiden van passagiers in een noodsituatie.
Turbulentie
Turbulentie kan heel eng aanvoelen, maar vliegtuigen storten
zelden neer door turbulentie alleen. Er spelen dan meestal andere factoren mee.
Bovendien zijn vliegtuigen gebouwd om VEEL meer turbulentie te weerstaan dan
je ooit zult voelen. En als je in zware turbulentie zit, bedenk dan dat het een
lange weg naar beneden is. Oké, dat helpt niet echt he? Nou ja, de piloot heeft
tenminste voldoende ruimte om het vliegtuig weer recht te krijgen.
Het vliegtuig zelf
In het vliegtuig zelf zijn ook talloze
veiligheidsmaatregelen ingebouwd. De constructie is ontzettend stevig gebouwd
en herhaaldelijk getest op problemen. Als een vliegtuig twee motoren heeft, kan
het nog steeds goed vliegen als er één kapot is - alsof het midden in de lucht
volledig in brand staat.
Er is geen meest gevaarlijke of meest veilige plek in een
vliegtuig. Dat hangt allemaal af van het type crash, het soort vliegtuig en de weersomstandigheden.
Het is belangrijker dat je je bewust bent van de veiligheidsinstructies en weet
wat je moet doen in geval van nood.
Hierbij dan ook nog een boekentip. Volgens het boek Stoel 7a
van Sebastien Fitzek is stoel 7a statistisch gezien de gevaarlijkste plek, maar
dit hangt dus echt af van het type vliegtuig. Een erg goed boek trouwens dat ik
zeker kan aanraden, alleen niet om in het vliegtuig te lezen :)
Wat zijn nu de kansen op een ongeluk
Er gaan elke dag meer dan 100.000 vluchten wereldwijd.
Dodelijke ongelukken zijn zo zeldzaam dat als er één gebeurt, het wereldwijd in
het nieuws komt. De kans dat je omkomt in een vliegtuigongeluk is ruim 1 op 11
miljoen. Die kans is veel kleiner dan dat je omkomt tijdens een auto-ongeluk,
wat een kans is van 1 op 6.700. Je hebt dus meer kans om te overlijden op weg
naar de luchthaven dan in het vliegtuig. Geen dronken bestuurders op 10 km
hoogte :)
Pas na ongeveer 900 vluchten heb je ongeveer evenveel kans
op een vliegtuigongeluk als om door de bliksem getroffen te worden.
Ik hoop dat ik jullie hiermee een beetje gerust heb kunnen
stellen, en dat jullie nu niet extra bang zijn geworden om in de auto te
stappen. Ik ga zelf binnenkort weer vliegen, dus ik hoop dat het inderdaad zo
veilig is als men zegt.
Voor wie nog gaat vliegen, een veilige reis naar het vliegveld gewenst!
Reacties
Een reactie posten