Is vliegen echt zo eng?

De zomer is bijna voorbij en daarom komt deze post waarschijnlijk te laat. Of misschien vlieg je sowieso al minder vanwege het milieu. Mocht je toch een vlucht gepland hebben, dan stelt deze post je misschien wel gerust, omdat veel mensen vliegen stiekem toch altijd een beetje eng vinden.

De piloot

Ik zat een keer naast een piloot in het vliegtuig. Ja, echt waar. Alleen niet in de cabine, de piloot ging terug naar huis na zelf te hebben gevlogen en zat tussen de passagiers. Hij was al 40 jaar piloot en had in al die tijd nog nooit in een noodsituatie gezeten aan boord. Nou ja, anders had hij daar misschien ook niet gezeten. Maar goed, ook de piloot wil veilig thuiskomen na een vlucht en zal er alles aan doen om dat voor elkaar te krijgen. Piloten besteden vele uren aan training in het omgaan met problemen. Bovendien zorgen stewardessen niet alleen voor drankjes en snacks. Ze zijn ook zeer goed getraind om je veiligheid in de lucht en op de grond te garanderen, met name in het begeleiden van passagiers in een noodsituatie.

Turbulentie

Turbulentie kan heel eng aanvoelen, maar vliegtuigen storten zelden neer door turbulentie alleen. Er spelen dan meestal andere factoren mee. Bovendien zijn vliegtuigen gebouwd om VEEL meer turbulentie te weerstaan ​​dan je ooit zult voelen. En als je in zware turbulentie zit, bedenk dan dat het een lange weg naar beneden is. Oké, dat helpt niet echt he? Nou ja, de piloot heeft tenminste voldoende ruimte om het vliegtuig weer recht te krijgen.

Het vliegtuig zelf

In het vliegtuig zelf zijn ook talloze veiligheidsmaatregelen ingebouwd. De constructie is ontzettend stevig gebouwd en herhaaldelijk getest op problemen. Als een vliegtuig twee motoren heeft, kan het nog steeds goed vliegen als er één kapot is - alsof het midden in de lucht volledig in brand staat.

Er is geen meest gevaarlijke of meest veilige plek in een vliegtuig. Dat hangt allemaal af van het type crash, het soort vliegtuig en de weersomstandigheden. Het is belangrijker dat je je bewust bent van de veiligheidsinstructies en weet wat je moet doen in geval van nood.

Hierbij dan ook nog een boekentip. Volgens het boek Stoel 7a van Sebastien Fitzek is stoel 7a statistisch gezien de gevaarlijkste plek, maar dit hangt dus echt af van het type vliegtuig. Een erg goed boek trouwens dat ik zeker kan aanraden, alleen niet om in het vliegtuig te lezen :)

Wat zijn nu de kansen op een ongeluk

Er gaan elke dag meer dan 100.000 vluchten wereldwijd. Dodelijke ongelukken zijn zo zeldzaam dat als er één gebeurt, het wereldwijd in het nieuws komt. De kans dat je omkomt in een vliegtuigongeluk is ruim 1 op 11 miljoen. Die kans is veel kleiner dan dat je omkomt tijdens een auto-ongeluk, wat een kans is van 1 op 6.700. Je hebt dus meer kans om te overlijden op weg naar de luchthaven dan in het vliegtuig. Geen dronken bestuurders op 10 km hoogte :)

Pas na ongeveer 900 vluchten heb je ongeveer evenveel kans op een vliegtuigongeluk als om door de bliksem getroffen te worden.

Ik hoop dat ik jullie hiermee een beetje gerust heb kunnen stellen, en dat jullie nu niet extra bang zijn geworden om in de auto te stappen. Ik ga zelf binnenkort weer vliegen, dus ik hoop dat het inderdaad zo veilig is als men zegt.

Voor wie nog gaat vliegen, een veilige reis naar het vliegveld gewenst!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mijn eerste dagen in Gambia

Mijn reis naar Rhodos

In case your suitcase gets lost