De slechtste studieadviezen die ik ooit heb gehad

Het kiezen van een studie kan een lastige keuze zijn. Het is iets waar je op tijd over na moet denken, want je moet je op tijd inschrijven via studielink. Als jongere met een visuele beperking kan dit extra lastig zijn, en dan krijg je soms ook nog een aantal minder goede adviezen. Sorry voor de mensen die mij deze adviezen hebben gegeven, ik weet dat ze goed bedoelt waren :)

Hieronder volgen wat adviezen die ik zelf heb gekregen, maar die achteraf slechte adviezen bleken te zijn.


1. "Na je middelbare school moet je studeren." Ok, het is dan wel de makkelijkste manier om verder te komen met je carrière, maar als je totaal nog niet weet wat je wil, kun je misschien beter wat tijd nemen om hier over na te denken. Je kunt ook eerst proberen wat werk- of stage-ervaring op te doen en later gaan studeren, dat kan nog op elke leeftijd. Studeren doe je voor jezelf, omdat je het leuk vindt en iets wil leren bijvoorbeeld, niet omdat het van je verwacht wordt of omdat je school dat nu eenmaal aanmoedigt. Het moet ook niet een manier zijn om vrienden te maken. Die maak je waarschijnlijk vanzelf wel en het is belangrijk om contacten met klasgenoten natuurlijk goed te houden en elkaar te helpen als dat nodig is, maar je zit er in de eerste plaats wel omdat je dat zelf wil.


2. "Kies geen thuisstudie, dan wordt je eenzaam." Een thuisstudie moet natuurlijk bij je passen en je moet er veel ambitie voor hebben, maar nogmaals, het belangrijkste is dat je je hart volgt en dat je het voor jezelf doet, niet om anderen te ontmoeten. Zelf heb ik een studie gedaan waarbij ik ook steeds verschillende klasgenoten had, waardoor je niet echt een hechte groep vormt, maar het was wel echt een studie die ik interessant vond en waar ik iets mee kan.


3. "Tijdens je studie leer je echt dingen die je interessant vindt." Niet echt een advies, en ook wel deels waar, maar je studie is echt neit alleen maar leuk en interessant. Natuurlijk moet je iets kiezen waar enigszinds je interesse ligt, maar je studie zal ook bestaan uit saaie theorie en reflectieopdrachten, waar je misschien niet op zit te wachten. Geef de moed echter niet te snel op. Focus je op wat je er wel leuk aan vindt en op die droombaan die je na je studie wil vinden. You're gonna make it!


4. "Ga naar introductiedagen en introductiekampen om alvast je medestudenten te leren kennen, zodat je," ik citeer, "niet buiten de groep valt." Ehm, mensen, we zijn allemaal volwassen en uitsluiting gebeurd echt niet zo erg meer in het hoger onderwijs. Je leert je medestudenten vanzelf kennen. De introductiedagen waar ik zelf geweest ben waren mijn reinste tijdverspilling, omdat iets als een sportdag of foto-spel ontoegankelijk kunnen zijn. En tijdens zo'n introductiekamp zul je misschien alleen maar extra hulp nodig hebben. Bovendien zijn er op introductiedagen altijd heel veel studenten, waarvan je nog geen idee hebt bij wie je in de klas komt. Als de introductiedag echter bestaat uit uitleg over de studie of andere nuttige dingen, of als je het natuurlijk gewoon leuk vind om er heen te gaan, ga er dan uiteraard wel naartoe.


5. "Ga bij een studentenvereniging, dan leer je meer mensen kennen." Zo'n studentenvereniging kan waarschijnlijk best gezellig zijn, maar het moet maar net bij je passen. Je hoeft dit echt niet per se te doen om nieuwe mensen te leren kennen. De meeste studenten doen het trouwens niet en je hebt ook zoiets als studieverenigingen, die zijn vaak wat laagdrempeliger. Zelf spendeer ik liever mijn tijd met vrienden die ik al heb, in plaats van dat ik naar een plek ga waar vaak ook nog allemaal verplichtingen en rituelen aanhangen.


6. "Vertel je klasgenoten aan het begin over je beperking en vraag of ze je naar de juiste lokalen willen begeleiden." Dit zou ik zelf veel spontaner laten gebeuren. Dat je een beperking hebt, kun je natuurlijk wel vertellen als je jezelf gaat voorstellen aan je klasgenoten, of men ziet het vanzelf wel, maar vestig er ook weer niet te veel aandacht op. Ik zou er zelf niet een speciaal moment van maken in de klas. Als je hulp nodig hebt om bijvoorbeeld bij een bepaald lokaal te komen, kun je dat natuurlijk altijd vragen, maar probeer in eerste instantie wel zoveel mogelijk zelf te doen. Probeer ook al van tevoren een beetje een idee te hebben van hoe een gebouw of campus er uit ziet, bijvoorbeeld door iemand die al studeert om uitleg te vragen.


7. "Je kunt beter maar hbo gaan doen, want universiteit is misschien wel erg hoog gegrepen." Het is vaak niet zo dat een universitaire studie meteen veel hoger gegrepen is, het is meer theorie en minder praktijk- en samenwerkingsopdrachten. Maar je bent er evenveel tijd aan kwijt. Het is dus maar net welke van de twee je makkelijker en interessanter vindt. Zeker als je ook zo'n hekel hebt aan samenwerkings- en reflectieopdrachten kun je beter universiteit gaan doen. Of je probeert eerst je propedeuse op het hbo te halen en kijkt dan of je door wil stromen naar de universiteit.


Tot zover de slechte adviezen. Ik wil verder nog zeggen dat je misschien heel erg opziet tegen zoiets als een universiteit, omdat het allemaal zo professioneel klinkt. Zelf zag ik er in ieder geval wel tegenop. Maar het is allemaal echt niet zo formeel als je misschien denkt. De docenten zijn vaak juist heel betrokken en denken mee met wat je nodig hebt, uitzonderingen daargelaten natuurlijk. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Tips voor de zomer

Mijn laatste dag in Brno

Brno update